کد خبر: ۳۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
زنگ پارک حاشیه‌ای هوشمند هرچند با تأخیر ولی در نهایت در پایتخت به صدا درآمد. مسؤولان شهری اعلام کردند که پارکومترها به تدریج از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و به نظر می‌رسد رفع مشکل پارک حاشیه‌ای در پایتخت کلید خورده است.

به گزارش آوای نشاط، اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند از هفته جاری آغاز شد. برای این طرح مسؤولان شهری، منطقه دو تهران را به صورت آزمایشی و پایلوت انتخاب کردند. ماه‌ها بود در مورد این طرح بحث و گفت‌وگو بود؛ هرچندمحمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، بارها اعلام کرد، شهرداری در این زمینه تعلل کرده بلاخره زنگ پارک حاشیه‌ای هوشمند به صدا در آمد.

معضل جای پارک از مشکلات مردم تهران و کلانشهرها است و افراد برای مراجعه به مراکز تجاری، اداری و حتی درمانی بارها در طول روز ممکن است با مشکل جای پارک خودرو مواجه شوند. معضل جای پارک از مشکلاتی است که می‌تواند سبب شود فرد عطای کار را به لقایش بخشیده و به طور کلی اگر مجبور نباشد از آوردن خودرو به معابر خودداری کند.

یک میلیون پارک حاشیه ای در تهران

هرچند گفته می‌شود که نزدیک به یک میلیون پارک حاشیه ای در تهران وجود دارد اما ساماندهی‌ها تاکنون در این باره اثر بخش نبوده است. افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این باره گفت: در طرح تفصیلی نزدیک به یک میلیون پارک حاشیه ای داریم، اما متاسفانه رقمی که تا به حال ساماندهی شده، بسیار پایین است و قابل مقایسه با این یک میلیون نیست. همچنین طرحی که شهرداری براساس مصوبه شورا ارائه داده، مربوط به درآمدزایی از پارک حاشیه‌ای معابر اصلی است و مربوط به کوچه‌ها نمی‌شود.

با وجود اینکه اجرای طرح جدید و هوشمند سازی پارک حاشیه‌ای گامی برای ساماندهی این معضل است ولی مردم آشنایی چندانی به این موضوع ندارند.  مسؤولان بلدیه اعلام کرده‌اند، شهروندانی که تمایل به استفاده از پارک هوشمند دارند باید همچون طرح ترافیک در سامانه تهران من ثبت نام کنند.

4 منطقه مرکزی آماده طرح ساماندهی هوشمند

وحید سرلک، سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس در مورد جزئیات طرح هوشمند پارک حاشیه‌ای در پایتخت اظهار داشت: تهران را برای اجرای این طرح به پنج پهنه تقسیم کرده‌ایم و به صورت پایلوت آن را در منطقه ۲ اجرا تا نواقص آن رفع و سپس به صورت کلی در پهنای دیگر پایتخت اجرا شود. براساس تقسیم‌بندی های صورت گرفته، هر پهنه سه تا  چهار منطقه را پوشش می‌دهد و تا پایان سال دو پهنه دیگر با اولویت مناطق مرکزی ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ برای پارک حاشیه‌ای هوشمند مدنظر قرار دارد که اکثر اقدامات آن تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود.

نرخ پارک حاشیه‌ای در سال 98

وی در مورد قیمت پارک حاشیه‌ای گفت: قیمتی که برای پاک حاشیه‌ای هوشمند درنظر گرفته شده همان نرخی بوده که درشورای شهر سال ۹۳ تصویب شد و هزینه مشابه پارکومتر است و مبلغ جدیدی ندارد. البته شورای شهر موظف بود هر ساله ۱۰ تا ۱۲ درصد به نرخ پارک حاشیه‌ای بیفزاید، ولی اکنون همچنان نرخ سال ۹۳ اجرایی می‌شود. 

وی بیان داشت: در نیم ساعت ابتدای پارک در معبر هزینه‌ای برای راننده لحاظ نمی‌شود و پارک رایگان است، اما براساس نرخ مصوب شورای شهر، میزان نرخ پارک حاشیه‌ای در محدوده خارج از طرح ترافیک 30 دقیقه تا یک ساعت، 500 تومان، یک تا 4 ساعت 1000 تومان و بیش از 4 ساعت 2 هزار تومان در هر ساعت است و برای محدوده داخل طرح نیم ساعت اول رایگان،‌ 30 دقیقه تا یک ساعت 700 تومان و یک تا دو ساعت 1200 تومان و برای 2 تا 4 ساعت 1800 تومان و برای بیش از 4 ساعت 3000 تومان است.

از یک تا چهار ساعت هزار تومان و برای ۴ ساعت به بالا هر ساعت ۲ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که برای پارک حاشیه‌ای طرح ترافیک هزینه گرانتر و  حدود ۱۵ درصد بیشتر درنظر گرفته شده است.

وی در مورد نیاز پایتخت به پارک حاشیه‌ای گفت: برخی از افراد در شورای شهر اعلام کردند که در پایتخت یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای داریم،‌ ولی براساس دستورالعمل قانونی، ما فقط در معابر پرترافیک می‌توانیم برای پارک حاشیه‌ای از مردم عوارض اخذ کنیم و شرایط درنظر گرفته شده، شامل مواردی همچون دیده شدن عرضه و تقاضا در محدوده و میزان حجم مسکونی به تجاری در حواشی معبر است. همچنین در معابر فرعی و محله‌های مسکونی امکان اخذ عوارض نیست. 

پارکومترها به تدریج جمع می‌شود

وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های مرکز مطالعات شهرداری چندی پیش انجام داد، مشخص شده ۱۰۰ هزار پارک حاشیه‌ای در تهران وجود دارد که می‌تواند برای شهرداری درآمدزا باشد، همچنین در تلاشیم که پارکومترها را به مرور جمع کنیم و به جای حدود ۳ هزار پارکومتر، پارک حاشیه‌ای هوشمند را در همه مناطق اجرایی سازیم. 

نصب کیوسک‌های ویژه برای ثبت نام پارک حاشیه‌ای

سرلک خاطرنشان کرد: در پارک حاشیه‌ای هوشمند، خودروهای خاصی در محدوده معبر تردد کرده و پس از برداشت پلاک از طرف شهرداری به رانندگان پیامک ارسال می‌شود که حساب شهروندی خود را شارژ کنند، در صورتی که اینترنت برای افراد ممکن نباشد،‌کیوسک‌هایی در ۲۰ نقطه در معابر مناطق ۲ به زودی طی روزهای آینده نصب می‌شود.همچنین فرصت یک ماهه برای پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای وجود دارد که اگر در مدت معین پرداخت انجام نگیرد، علاوه بر اخذ عوارض، جریمه توسط پلیس نیز لحاظ خواهد شد.

فعالیت پارکبان‌ها تخلف است

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ پارکبان‌ها جمع‌آوری شدند، گفت: مردم در صورت مشاهده پارکبان‌ها می‌توانند گزارش خود را به ۱۱۰ اعلام کنند چرا که فعالیت این افراد تخلف است، همچنین اجرای طرح پارک حاشیه ای هوشمند جهت رضایتمندی مردم و در راستای عدالت اجتماعی و دارا بودن شهر هوشمند در  نظر گرفته شده و در مناطقی که امکان پارک حاشیه‌ای هوشمند وجود داشته باشد، تابلوهای آبی‌رنگی را نصب کرده‌ایم. 

درگیری و نزاع بر سر جای پارک خودرو

درگیری و نزاع از جمله مشکلاتی است که به دلیل نبود جای پارک برخی مواقع به وقوع می‌پیونند مسؤولان شهری اجرای طرح جدید را گامی مؤثر برای پیشگیری از نزاع می‌دانند محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران درمورد پارک حاشیه‌ای و هوشمند شدن آن گفت: این مساله به صورت پایلوت در منطقه 2 تهران آغاز شده و همیشه در پایتخت مشکل پارکبان بوده است و این افراد به صورت دستی با نرخ‌های غیرقانونی از مردم وجه دریافت می‌کردند که گاهی منجر به درگیری می‌شد و اکنون با پارک ‌حاشیه‌ای مشکل نزاع نخواهیم داشت.

نرخ تصادعدی برای جای پارک

به گفته معاون شهردار هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای مسیری برای راحتی شهروندان است به ویژه برای کسانی که برای خرید یا کار اداری مراجعه می‌کنند و افرادی که قصد داشته باشند از صبح تا شب خودروی  خود را در کنار خیابان پارک کنند نرخ تصاعدی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. 

سریال دعوا بر سر جای پارک تمام می‌شود؟

از شنبه هفته جاری طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای در پایتخت آغاز شده ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب برای رضایتمندی مردم فرسنگ‌ها فاصله است. طرح تنها در منطقه دو کلید خورده  و 21 منطقه هنوز فاقد طرح‌اند. مسؤولان قول داده‌اند معضل جای پارک را حل می‌کنند ولی باید دید قول مسؤولان بلدیه چه زمانی محقق می‌شود و ایا تنها اخذ عوارض هدف شهرداری برای اجرای این طرح است یا رضایتمندی مردم؟

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: