|
به گزارش آوای نشاط، مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در تازهترین نظرسنجی خود درباره برنامههای تلویزیونی ماه مبارک رمضان اعلام کرده که پس از سریال «برادر جان»، سریال «دلدار» شبکه دو با ۳۳/۸ درصد، سریال «از یادها رفته» شبکه یک با ۳۳/۵ درصد و سریال «پایتخت ۵» (که به صورت تکراری از شبکه یک سیما پخش میشد) هم با ۳۱/۶ درصد در رتبههای بعدی پربینندهترین سریالهای رمضانی قرار گرفتهاند.
میزان مخاطب سریالهای رمضانی جدید امسال در مقایسه با سریال جدید سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.
در میان ویژه برنامههای افطار شبکههای مختلف سیما، «دعوت» از شبکه یک، «هزارداستان» از شبکه نسیم، «هزارراه نرفته» از شبکه دو، «اختیاریه» از شبکه پنج، «ماه بهشت» از شبکه قرآن و معارف سیما، «یک شهر ضیافت» از شبکه شما، «ماه نشان» از شبکه افق و «معنای زندگی» از شبکه چهار در رتبههای اول تا هشتم پربینندهترین برنامههای افطار قرار گرفتهاند.
همچنین «ماه خدا» از شبکه یک، «ماه من» از شبکه سه، «خلوت انس» از شبکه قرآن و معارف، «خوان نیاز» ازشبکه دو، «نسیم رحمت» از شبکه شما، «خلوتگه عارفان» از شبکه پنج، «ایوان خدا» از شبکه افق و «سحوری» از شبکه چهار سیما نیز ویژه برنامههای سحری بودند که به ترتیب بیشترین مخاطب را جذب کردند.
بر اساس این نظرسنجی حدود ۴۰ درصد از مردم برنامههای جمع خوانی قرآن کریم را از شبکههای مختلف سیما تماشا کردهاند که در میان شبکههای مختلف شبکه سه بیشترین بیننده جمع خوانی قرآن کریم را داشته است. ۳۲ درصد از مردم نیز پای سخنرانیهای مذهبی تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان نشسته و حدود ۴۲ درصد هم شبهای قدر با تلویزیون قرآن به سر گرفتهاند.
میزان علاقمندان به جمع خوانی قرآن با تلویزیون و سخنرانیهای مذهبی در مقایسه با رمضان سال گذشته حدود هشت درصد افزایش یافته است.
در میان دیگر برنامههای گفتگو محور سیما در ماه مبارک رمضان نیز «درسهایی از قرآن» حجت الاسلام و المسلمین قرائتی که یکی از قدیمیترین برنامههای این شبکه است در جایگاه نخست از منظر میزان مخاطب قرار گرفت.
بعد از «درسهایی از قرآن» هم، جشن رمضان از شبکه پنج، «شبهای شیدایی» از شبکه دو، «نسیماه» از شبکه نسیم، «این شبها» از شبکه یک، «یاد خدا» از شبکه قرآن و معارف و «ضیافت» از شبکه چهار سیما بیشترین مخاطب را پای برنامههای خود نشاندهاند.
این نظرسنجی اعلام کرده است که ۸۴ درصد مردم در سراسر کشور بیننده برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریالها، فیلمهای سینمایی، مسابقه، مستند، سخنرانی، گفتگو، ورزش و اخبار بوده و حدود ۶۹ درصد هم حداقل پای یکی از برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان و سریالهای این ماه نشستهاند.