|
به گزارش آوای نشاط، محسن پورسیدآقایی در جریان یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در ارتباط با نتایج اجرای محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال 1398 اظهار کرد: هدف از کنترل آلودگی هوا از طریق سیاستهای مدیریت تقاضای سفر است که در این زمینه میتوان به کارگیری سیاستها و استراتژیها به منظور کاهش تقاضای سفر و باز توزیع تقاضای سفر در مکان یا زمان به منظور کنترل آلودگی هوا اشاره کرد.
وی افزود: راههای کنترل و کاهش تردد خودروها در کشورهای مختلف متفاوت است و در برخی کشورها از روش تردد نوبتی برای کنترل تردد خودروها استفاده میکنند که این طرح در برخی از کشورها اجرا میشود که از آن جمله میتوان به آتن (یونان) اشاره کرد که البته این طرح در کوتاهمدت نتایج خوبی را در پی خواهد داشت اما در بلند مدت منجر به آلودگی هوا میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: اجرای طرح تردد نوبتی در کشورهایی مثل مکزیک، شیلی، برزیل، کلمبیا، چین، فرانسه، اجرا شده است و در واقع همان طور که بیان شد این طرح در کوتاه مدت قابل قبول بوده اما در دراز مدت باعث افزایش آلودگی هوا میشود و این در حالی است که در برخی از کشورها نیز اجرای طرح قیمتگذاری برای مدیریت ترافیک و یا کاهش آلودگی هوا انجام میشود که این طرح در برخی از کشورها از جمله سوئد، ایتالیا، انگلستان، اجرا شده است که این طرح نیز ضعفها و نقاط قوتی را در پی داشته است.
پورسیدآقایی ادامه داد: طرح زوج و فرد از آذرماه 84 در تهران با هدف کاهش تردد خودروها عملیاتی شد و در فروردین 85 این طرح دائمی و در سال 1390 محدوده طرح زوج و فرد گسترش یافت و در واقع در مهرماه سال 1395 ساعت پایان طرح از 19 به 17 کاهش پیدا کرد و در سال 97 نیز طرح جدید مدیریت جدید عملیاتی شد.
وی با اشاره به معایب طرح تردد نوبتی قبلی شهر تهران (طرح زوج یا فرد) گفت: کاهش اثرات مثبت طرح زوج یا فرد با گذشت زمان، عادلانه بودن طرح زوج یا فرد با توجه به تعداد پلاکها و روزهای مجاز، رشد نرخ مالکیت سواری بخشی از این رشد ناشی از طرح، سنتی بودن شیوه اجرایی طرح زوج یا فرد به منظور کنترل آلودگی هوا با وجود فشارهای جدید و زیرساختهای موجود را میتوان معایب طرح زوج یا فرد سابق اشاره کرد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: طرح زوج و فرد سابق به صورت ناعادلانه اجرا میشد و در واقع خودروهایی که پلاکشان زوج بود سه روز و خودروهایی که پلاکشان فرد بود دو روز مجاز به ورود به محدوده زوج و فرد را داشتند و فیالواقع رانتی در پلاکهای زوج وجود داشت، اما با آغاز دوره مدیریت جدید سناریوهای جدیدی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
وی افزود: در نهایت ابعاد متعددی در دستور کار قرار گرفت و پرسشنامههای زیادی توسط مشاوران تهیه شد و در اختیار بیش از 5 هزار نفر از شهروندان قرار گرفت که با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید از سال گذشته 36 درصد در نظرسنجی صورت گرفته در اسفندماه 96 موافق که این آمار در مهرماه 97 به 56 درصد رسید و در دیماه 97، 64 درصد از شهروندن از طرح ترافیک جدید رضایت داشتند.
پورسیدآقایی با اشاره به حذف طرح زوج و فرد سابق و طرح جدید محدوده کنترل آلودگی هوا تصریح کرد: براساس نظرسنجی صورت گرفته 43 درصد از شهروندان موافق حذف طرح زوج و فرد سابق و اجرای طرح جدید هستند و این در حالی است که تسهیلاتی نیز برای ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده و در واقع کسانی که در این محدوده ساکن هستند 50 درصد از عوارض خود را در ارتباط با طرح اشاره شده پرداخت میکنند و این در حالی است که تسهیلات دیگری نیز در ارتباط با ساعت ورود و خروج برای این افراد پیشبینی شده است.
وی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی و اطلاعرسانی یکی دیگر از تمهیدات طرح جدید کنترل آلودگی هوا بوده است و این در حالی است که طرح اشاره شده به تصویب شورای ترافیک تهران رسیده است و در واقع این طرح با همکاری پلیس و سایر بخشها اجرا شده است.
معاون شهردار تهران گفت: طرح کنترل آلودگی هوا پس از تصویب در شورای ترافیک تهران جهت قیمتگذاری به شورای شهر تهران ارسال شد و در نهایت هر خودرو میتواند به صورت رایگان 20 روز در هر فصل در محدوده جدید تردد داشته باشد و پس از آن برای ورود به محدوده طرح باید نصف تعرفه طرح ترافیک را پرداخت کند.
وی گفت: البته زمان برای ورود رایگان به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا متفاوت بود و از پیشنهادی از 10، 15، 20 روز در نظر گرفته شده بود و 20 روز برای ورود رایگان به محدوده تصویب شد ضمن اینکه پلاکهای تهرانی 20 روز و پلاکهای شهرستان 15 روز میتوانند به صورت رایگان در محدوده اشاره شده تردد داشته باشند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در حالی که سال گذشته طرح ترافیک جدید از سوی مدیریت شهری عملیاتی شد تعداد مخالفان نسبت به طرح بیشتر از زمان فعلی نسبت به طرح کنترل آلودگی هوا است چرا که شهروندان میدانند که با اجرای طرح ترافیک جدید میزان آلودگی هوا در شهر تهران نیز کاهش پیدا کرد.
پورسیدآقایی افزود: معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برای اجرای طرح محدوده کنترل هوا تمهیدات لازم را پیشبینی کرد و در این ارتباط اطلاعرسانیهایی را در فواصل مختلف انجام داد و عملا اعلام کردیم از ابتدای تیرماه طرح جدید عملیاتی میشود و در همین بحث 8 نوع ویدئوی تبلیغاتی موشنگرافی با کلیات طرح، نصب پوستر در معابر اتوبوسها و واگنهای قطار و... انجام شد ضمن اینکه درباره طرح کنترل هوا بیش از 770 مصاحبه توسط این معاونت انجام گرفته است ضمن اینکه 7 اطلاعیه رسمی و بیش از 20 مورد مصاحبه رادیویی در این مدت انجام شده است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: براساس آمار تا پایان سال گذشته 600 هزار نفر از شهروندان در سامانه تهران من ثبت نام کرده بودند که این آمار در حال حاضر به یک میلیون و 600 هزار نفر رسیده است و در واقع ظرف مدت 3 ماه و نیم این آمار قابل توجه است.
وی ادامه داد: در حالی بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در سامانه تهران من ثبت نام کردهاند که این سامانه 25 سرویس ارائه میکند که با توجه به بارگذاری مشخصات شهروندان باید از تلاش و همکایر سازمان فاوای شهرداری تهران تشکر شود. با اجرای طرح کنترل آلودگی هوا قاعدتا مالکیت خودروها دیگر افزایش پیدا نمیکند چرا که در اجرای طرح زوج و فرد سابق برخی از خانوادهها اقدام به خرید دو خودرو با پلاکهای فرد و زوج کرده بودند که قاعدتا با اجرای این طرح دیگر شاهد افزایش مالکیت خودرو نخواهیم بود. از ابتدای سالجاری نیز 26 هزار خودرو زیر 4 سال برای اخذ معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند ضمن اینکه خودروهای هیبریدی از تخفیف 90 درصدی در طرح اشاره شده برخوردار هستند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه منابع حاصله از طرح ترافیک و همچنین طرح محدوده کنترل آلودگی هوا صرف توسعه حمل ونقل عمومی میشود گفت: صددرصد منابع حاصله در این حوزه حمل و نقل هزینه خواهد شد و تمام منابع حاصل از این دو طرح در حساب جداگانهای در شهرداری واریز میشود. طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط ایسپا طی دو هفته گذشته شاهد کاهش تردد 16 درصدی خودروها در پیک شلوغی بودهایم ضمن اینکه در هفته دوم 12 درصد ورود به محدوده طرح کاهش پیدا کرده است. توسعه حمل و نقل عمومی از تمهیداتی است که برای حوزه حمل و نقل در نظر گرفته شده است و امیدواریم طرح جدید نیز با همکاری و همراهی مردم اجرا شود و اگر ایراداتی در نحوه اجرا باشد آنها را اصلاح خواهیم کرد.
وی اجرای طرح کنترل آلودگی هوا را از افتخارات مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: کلیات این طرح توسط شورای ترافیک به تصویب رسیده است و قاعدتا طرح اشاره شده دارای پیوست اجتماعی خواهد بود و این در حالی است که طرح دارای مطالعات متعدد بوده است.
معاون شهردار تهران با تاکید مجدد بر اینکه طرح کنترل آلودگی هوا دارای پیوست اجتماعی است گفت: اجرای این طرح کار بزرگی است و این در حالی است که نمیخواهیم تحول را به هر قیمت درست کنیم. با مقایسهای که در ارتباط با طرح ترافیک گذشته با طرح ترافیک فعلی مییابیم که در واقع طرح ترافیکی که 38 سال اجرا شده بود موجب شهرمردگی شده بود و در واقع در این طرح ما به دنبال رونق و حضور پررنگ شهروندان هستیم.
وی ادامه داد: در سال 96، 364 میلیارد تومان و در سال 97، 290 میلیارد تومان حاصل درآمد طرح ترافیک بوده است و درآمد شهرداری از اجرای طرح ترافیک کاهش پیدا کرده و در واقع اینکه عنوان میشود هدف شهرداری کاسبکاری از طرح ترافیک است منطقی و درست نیست و هدف ما در این طرح کنترل و کاهش ترددها در شهر و تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی است.
پورسیدآقایی گفت: قاعدتا ابا اجرای طرح جدید تردد موتورسیکلتها در شهر افزایش مییابد و البته یکی از نقاط ضعف طرح است. این در حالی است که با همکاری و همراهی دولت شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع شده است و ما باید به مرور به سمت موتورهای انژکتوری و برقی گام برداریم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه دوربینهای خروجی و ورودی ثبت تردد خودروها در ارتباط با طرح ترافیک و کنترل هوا فعال است اکنون 96 دوربین در این زمینه تردد خودروها را رصد میکند.
پورسیدآقایی در ارتباط با اینکه شهر تهران در روزهای اخیر آلوده شده است گفت: این موضوع هیچ ربطی به فعالیت شهرداری تهران ندارد و در واقع بحث جدید ازن است و در این زمینه زمانی که آلودگی هوا کاهش پیدا میکند ازن در اثر تابش مستقیم خورشید شکل میگیرد.
وی همچنین به فعالیتهای صورت گرفته حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: راهاندازی خطوط شش و هفت و همچنین ایستگاه مهدیه از اقداماتی است که در این دوره انجام شده است و تا یکماه آینده ایستگاه امام حسین و سپس هفت تیر راهاندازی خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین به خرید اتوبوسهای جدید در ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت:تا آبانماه امسال نیز 10 قطار جدید به حوزه حمل و نقل عمومی و مترو اضافه خواهد شد ضمن اینکه در این دوره مینیبوسرانی که در ادوار گذشته تعطیل شده بود راهاندازی شده است.
پورسیدآقایی همچنین در ارتباط با کارت بلیت اعتباری خبرنگاران گفت: در این زمینه باید برای بلیتهای اعتباری سقف تعیین شود و در مرحله نخست 400 هزار تومان برای این بلیتها اعتبار پیشبینی شده که با اتمام این اعتبار مجددا این کارتها شارژ خواهد شد.
انتهای پیام/