کد خبر: ۳۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
با گذشت چهار سال از انتشار ویندوز ۱۰، روند کُند مهاجرت به این سیستم‌عامل سرعت گرفته و در شمار کاربران دسکتاپ، آن را جلوتر از ویندوز ۷ قرار داده‌ است.

به گزارش آوای نشاط، مایکروسافت در‌ حالی‌ سال ۲۰۱۸ را به‌پایان رساند که عنوان با‌ارزش‌ترین شرکت جهان را ازآنِ خود کرده بود؛ اما این سال نقطه‌ی عطف مهمی نیز برای ویندوز محسوب می‌شد. براساس اخبار Net Applications، آخرین نسخه از این سیستم‌عامل، یعنی ویندوز ۱۰، در‌نهایت با شکست‌دادنویندوز ۷، سهم بیشتری از بازار را تصاحب کرده و محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ جهان شد. در مقایسه با سهم ۳۶.۹ درصدی ویندوز ۷ در دسامبر ۲۰۱۸، سهم ویندوز ۱۰ از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپی، ۳۹.۳۳ درصد بوده‌ است. دستیابی به این مهم حاصل تلاش سه‌و‌نیم ساله مایکروسافت بوده و نیز نشان‌دهنده‌ی میزان محبوبیت ویندوز ۷ از زمان انتشار آن، حدودا ۱۰ سال پیش است.

حال در سال ۲۰۱۹، طبق اطلاعات به‌‌‌دست‌آمده در ماه ژوئیه، سهم ویندوز ۷ در بازار رایانه‌های شخصی، ۳.۶ درصد سقوط کرده که بزرگ‌ترین افت در تاریخ سیستم‌‌عامل‌ها محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو، مایکروسافت در حال وارد‌کردن فشار برای ترغیب کاربران به‌ استفاده از ویندوز ۱۰ است.

این کاهش سهم در بازار چشمگیر به‌نظر می‌رسد و در ماه‌های قبل، ویندوز ۷ در مقایسه با ویندوز ۱۰ همچنان سهم عادلانه‌ای را دراختیار داشت. در ژوئن ۲۰۱۹ این سهم برای ویندوز ۷، ۳۵.۳۸ درصد از کل سیستم‌‌عامل‌های‌ بازار را شامل می‌شد؛ در‌حالی‌که این رقم برای ویندوز ۱۰، ۴۵.۷ درصد بود. آمار یک ماه بعد، سهم ۳۱.۸۳ درصدی ویندوز ۷ در مقایسه با سهم ۴۸.۸۶ درصدی ویندوز ۱۰ را از این بازار نشان می‌دهد. به‌گفته‌ی سایت ComputerWorld، این دومین افت درخورتوجه در آمار کاربران ویندوز ۷ در بازار رایانه‌های شخصی به‌صورت ماهانه است.

ازآنجاکه مایکروسافت هشدار‌دادن به کاربران ویندوز ۷ درباره‌ی پایان‌دادن به پشتیبانی از این سیستم‌عامل را آغاز کرده است، احتمالا مهاجرت به ویندوز ۱۰ می‌تواند این افت ۳.۶ درصدی را توجیه کند. باوجوداین، سهم ویندوز ۷ در این سال‌ها، ثابت باقی مانده‌ است. ComputerWorld اشاره می‌کند حتی این کاهش در سهم سیستم‌عامل در بازار به این دلیل مهم است که از سال ۲۰۱۱، یعنی زمانی‌که ویندوز ۷ به‌زحمت عمری دوساله داشت، چنین افت کاربری دیده نشده‌ بود.

مایکروسافت قصد داشت بعد از انتشار ویندوز ۱۰، در عرض سه سال این سیستم‌عامل را روی میلیاردها دستگاه الکتریکی نصب کند؛ اما پس از اینکه مشخص شد نسخه‌ی موبایلی این سیستم‌عامل هیچ کمکی در دستیابی به این هدف نمی‌کند، زمان‌بندی خود را برای تصرف بازار تغییر داد. ویندوز ۱۰ در‌حال‌حاضر روی ۷۰۰ میلیون دستگاه شامل کامپیوترهای دسکتاپ، تبلت‌ها، گوشی‎‌های هوشمند و حتی کنسول‌های بازی XBOX one نصب شده‌ است. ویندوز ۷ با وجود تمامی فشارهای مایکروسافت به کاربران برای به‌‍روز‌رسانی رایگان ویندوز و نیز کمپین بازاریابی«کامپیوتر دسکتاپ چه‌ کاری انجام می‌دهد؟» بر مدار قدرت باقی‌ ماند؛ کمپینی که برای هدف‌گیری کاربران دارای سیستم‌هایی با عمر چهارپنج ساله طراحی شده‌ بود.

*زومیت

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: