|
به گزارش آوای نشاط، به نقل از "تیتریک"؛ داشتن دغدغه فرهنگی و دعوت مردم به کتاب و انتشار آن از سوی سلبریتی ها عملی شایسته است، اما امکان افزایش سرانه مطالعه در کشور را بالا نمی برد، چاپ کتاب هایی با کیفیت عالی و قیمت های نجومی جز ایجاد فضایی لوکس و برند سازی در حوزه نشر و کتاب تاثیری نخواهد داشت. این کتاب ها خود را پشت نام نویسنده پنهان کرده و فقط به پشتوانه نام نویسنده سلبریتی و صفحه اینستاگرامش فروش زیادی کسب می کنند.
این گونه کتاب ها اگر به پای میز نقد و بررسی کشانده شوند، قطعا به چاپ دوم نخواهند رسید و میتوان گفت اعتبار خود را از دست خواهند داد. زیرا فقط برای فالوورهای اینستاگرام نوشته و تبلیغ می شود. در نهایت هم با چند سلفی و امضای کتاب در مراسم رونمایی مدتی شاهد آن در صفحات مجازی خواهیم بود. البته در این میان هنرمندان موفقی در حوزه کتاب مانند ترانه علیدوستی، عادل فردوسی پور، فلامک جنیدی داشته ایم که ورودشان به ادبیات حرفه ای بوده است.
«تا هفت خانه آن ور تر» نوشته صابر ابر، دلوشته «خون انار گردن پاییز است» از مژده لواسانی مجری، مجموعه اشعار بهاره رهنما، «کلاغ های قیطریه» نام مجموعه ای 10داستانی از بهنوش بختیاری، کتاب شعر «در بهشتی که کلاغی نیست مترسک هم نیست»از لیلا اوتادی، کتاب شعر «هشت صبح هشت اسفند» الهام پاوه نژاد و ... نمونه هایی از کتاب های سلبریتی هاست.
ناشران سودجو؛ سلبریتی ها را نویسنده می کنند
استاد دانشگاه و پژوهشگر البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: نوشتن کتاب توسط سلبریتی ها صرفا برای ناشران آن ها مفید است؛ زیرا تعداد نسخه های بیشتری از کتاب را در مدت زمان کوتاه به فروش می رسانند.
زهر جمشیدی ادامه داد: مردم به دلیل مشهور بودن این افراد کتابهایی این نویسندگان را بلافاصله پس از انتشار و ورود به بازار خریداری می کنند اما زمانی که کتاب را مطالعه می کنند از خرید کتاب پشیمان می شوند.
وی افزود: در این میان ناشران سودجو از شخصیت سلبریتی بودن این افراد استفاده کرده و آنها را به نوشتن تشویق می کنند بنابراین این گونه کتابها در بازار نشر و در ادبیات ماندگار نمی شوند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سلبریتی ها با این کار از اعتماد مردم به خود سوء استفاده می کنند، گفت: این کتابها نه تنها در اذهان عمومی بلکه در تاریخ ماندگار نمی شوند و دردی از کاهش سرانه مطالعه در کشور را برطرف نمی کند.
کسی که رسانه ها آن بزرگ کرده اند لزوماً نمی تواند آدم بزرگی باشد
کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: با بررسی کتاب شعر یکی از سلبریتی ها متوجه وجود غلط های ویرایشی و مفهومی و ادبی در متن کتاب شدم.
علی کوهستانی ادامه داد: چرا افرادی با این سطح سواد را بزرگ و الگوی خودمان می کنیم و اجازه مدیریت افکارمان را به آنها می دهیم؟!!
وی تصریح کرد: کسی که رسانه ها بزرگش کرده اند لزوماً نمیتواند آدم بزرگی باشد. مردم این را به خاطر داشته باشند و گول تبلیغ های واهی این کتابها را نخورند.
این کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه کتاب سلبریتی ها ارزش کار نویسندگان واقعی را پایین می آورد، افزود: این کتابها به دلیل سلبریتی بودن فرد در بازار نشر با استقبال روبرو می شود ولی نویسنده ای که سالها تلاش کرده و برای این هنر عرق ریخته کتابهایش در بازار نشر فروش بالایی ندارد.
کوهستانی ادامه داد: در جامعه امروز سلبریتی ها سعی می کنند به هر عرصه ای ورود کنند اما این کار بیشتر به خودشان لطمه می زند زیرا با یک بررسی کوچک متوجه می شویم این کتابها هیچ وقت ماندگار نمی شود و پس از مدتی از صحنه خارج می شود.
وی با اشاره به اینکه کتاب نویسندگان واقعی تاریخی و ماندگار می شود، گفت: اگر کتاب نویسنده واقعی هم در بازار نشر فروش نداشته باشد ولی در تاریخ ماندگار می شود و همیشه به عنوان یک منبع برای آیندگان باقی می ماند.
کتاب های سلبریتی ها باعث تخریب کتابهای نویسندگان واقعی می شود
استاد دانشگاه پیام نور کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: نویسندگی بر دو اصل استعداد ادبی و ذاتی استوار است زیرا اگر در آثار ادبی نویسنده به سراغ داستان های تکراری برود خواننده جذب کتاب نمی شود.
علی شاه مرادی ادامه داد: «نویسنده» به معنای خاص کسی است که «تِم» و «سوژه» را در ذهن خود خلق می کند و ارائه می نماید، یعنی اندیشه یا خیالی در سر دارد که می پندارد در سرِ دیگران نیست و این ساخته ذهن خود را به وسیله ی «قلم» به دیگران می نمایاند.
وی تصریح کرد: نمی توان گفت هر انسانی که شهرت دارد به هیچ عنوان نباید در حوزه ادبیات فعالیت داشته باشد ولی در این میان از میان 10 الی ۲۰ سلبریتی نویسنده، 1 الی 2 نفر آنها نویسنده واقعی هستند و این به بدنه ادبیات آسیب می زند.
این مدرس دانشگاه افزود: مخاطب به قدری باهوش است که در چند صفحه اول ابتدایی کتاب به قوت و ضعف کتاب پی می برد حالا اگر این کتاب توسط اساتید ادبیات بررسی شود قطعا باید از رده چاپ و فروش خارج شود.
شاه مرادی با اشاره به اینکه قیمت های نجوی کتاب های سلبریتی ها باعث تخریب کتابهای نویسندگان واقعی می شود، گفت: مردم به دلیل نویسنده سلبریتی برای این کتابها هزینه می کنند و سود آن در جیب ناشر و نویسنده می شود ولی یک نویسنده واقعی که کتابهایش دارای محتوا و ارزش است و هزینه آن در مقابل کتاب نویسنده سلبریتی ناچیز است در این رقابت نابرابر سرخورده می شود.
این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطر نشان کرد: وقتی کتاب یک سلبریتی با استقبال مردم مواجه می شود اکثر چهره های سینمایی به انتشار کتاب علاقه مند می شوند، اینکه مردم از آثار ضعیف سلبریتی ها استقبال می کنند یک آسیب بزرگ فرهنگی است بنابراین باید هوشمندانه تر برخورد کنیم مردم هم این دانش ادبی را داشته باشند از هر اثر ادبی استقبال نکنند.
در خاتمه باید گفت نباید سلبریتی ها که الگوی جامعه هستند با ترویج فرهنگ غلط باعث تخریب حرفه ها شوند، بلکه سعی کنند اگر واقعا تخصص نویسندگی را دارند وارد این حرفه شوند صرفا به دلیل شهرت وارد بازار نشر نشوند، مردم نیز در انتخاب کتاب دقت کنند و سعی کنند کتابهایی را انتخاب کنند که به افزایش دانش علمی و ادبی آنها بیفزاید.
انتهای پیام/