کد خبر: ۵۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۸
یک کارشناس رسانه‌ با تبیین ۱۰ خط خبری که در دوران بحران کرونا علیه مشهد به راه افتاده بود، اهداف پشت پرده و سیاسی این خبرسازی‌ها را تشریح کرد.

به گزارش آوای نشاط، کرونا فقط یک ویروس در حوزه سلامت نبود بلکه وقتی منتشر شد، ویروس‌های دیگری مثل شایعات و اخبار جعلی نیز منتشر شدند و سلامت روانی افکار عمومی جامعه را نیز به خطر انداختند.

ماجرا وقتی حساسیت بیشتری پیدا کرد که سیاست‌های رسانه‌ای یا بهتر بگوییم رسانه‌های سیاسی در بوق این اخبار و شایعات می‌دمیدند، مشهد یکی از کانون‌هایی بود که این اخبار و شایعات علیه آن بیشتر منتشر شده و اهداف سیاسی روشنی پشت این رویکرد وجود داشت.

مشهد کانون هجمه‌های رسانه‌ای شده بود

عباس محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: مشهد به دلیل مذهبی بودنش به عنوان نماد و الگویی در دنیا شناخته شده و رسانه‌های بیگانه بیشترین هجمه‌ها را در زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد به این شهر وارد کردند.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی هنگام بسته‌ شدن درب‌های حرم مطهر رضوی قصدشان ایجاد تفرقه بین نهادهای ارزشی بود، بیان کرد: آنها با گفتن حرف‌هایی مانند «اگر اعتقاد دارید امام رضا(ع) بیماران را شفا می‌دهند چرا حرم را بسته‌اید؟» می‌خواستند به پیکره اعتقادات اسلامی و شیعه ضربه وارد کنند.

وی با بیان اینکه جریان شیعه انگلیسی نیز طیف مذهبی را علیه نظام تحریک می‌کرد، متذکر شد: متأسفانه برخی افراد خودباخته و وابسته به جریان‌های مذهبی به این قضیه دامن زدند.

محمدیان جوسازی علیه کلیت نظام، تحریک اعتقادات مذهبی مردم پس از تعطیلی نماز‌های جمعه و ادعای مخفی‌سازی آمار مبتلایان و کشته‌شدگان ناشی از ویروس کرونا توسط مسؤولان را از جمله اقدامات شیطنت‌آمیز رسانه‌های بیگانه برشمرد.

وی تفرقه آفرینی مذهبی را نیز یکی از محورهای عملیات روانی دشمن در جریان بحران کرونا خواند.

رسانه‌های غربی با سیاه‌نمایی از شفافیت موضوعات جلوگیری می‌کنند

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه رسانه‌های غربی با سیاه‌نمایی سعی دارند از شفافیت موضوعات جلوگیری کرده و با جوسازی آرامش مردم را خدشه‌دار کنند، خاطرنشان کرد: انتشار نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارقام اشتباه توسط «اینترنشنال» حاشیه‌های زیادی به همراه داشت که نمونه بارز سیاه‌نمایی غرب بود و متأسفانه برخی از افراد کم‌ بصیرت در داخل نیز به این موضوع دامن زدند.

محمدیان تصریح کرد: مردم فهیم، انقلابی و بصیر کشورمان باید بدانند که رسانه‌های غربی دوست آن‌ها نیستند و در تلاشند تا با القای ناکارآمدی نظام و سیاه‌نمایی آنچه را که واقعی نیست به ذهن مخاطب پمپاژ کنند.

وی رسانه‌های شناخته‌شده در حوزه‌های شنیداری، دیداری، مکتوب و بر خط را امن‌ترین کانون اخبار در شرایط کنونی برشمرد و اضافه کرد: مردم عزیز مطمئن باشند که رسانه‌‌های داخل کشور مدافع حقوق مردم هستند و هیچ‌گاه قلم‌فروشی‌ نمی‌کنند و دلسوزان واقعی نظام خود و مردم هستند.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره به اینکه رسانه‌ها به عنوان وظیفه باید بر خود حجت بدانند که مدافع حقوق مردم باشند نه مدافع حقوق دولت‌ها، افزود: رسانه‌ای موفق خواهد بود که استقلال، هویت صداقت، صلابت، صراحت و عدم وابستگی‌اش را به مردم نشان دهند.

۱۰خط خبری علیه مشهد در بحران کرونا 

یک کارشناس رسانه‌ هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا رسانه‌های خارجی عمده تمرکزشان را در انعکاس اخبار منفی در ایران متمرکز کردند، که هدف اصلی آن‌ها ایجاد و القای ترس بین مردم، ایجاد روحیه ناامیدی از مسؤولان، ناکارآمد جلوه دادن حکومت، متهم کردن جامعه دینی به عنوان عامل شیوع بیماری، القای دروغگو بودن مسؤولان درباره آمار مبتلایان و تخریب اشخاص و نهادهای انقلابی و مذهبی به بهانه کرونا ویروس بود.

مجتبی محمودی با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه ۱۰ خط رسانه‌ای را علیه مشهد درپی شیوع بیماری کرونا استفاده کرده‌اند، تصریح کرد:‌ رسانه‌های بیگانه با استفاده از راهبرد ماساژ خبری و به‌ کارگیری انواع تکنیک‌های عملیات جنگ روانی در ۴۰ روز اخیر سعی کردند، مخاطبان را تحت تأثیر خودشان قرار دهند.

این کارشناس جریان‌شناسی رسانه متذکر شد: رسانه‌های بیگانه با نشر ویروس شایعه و بزرگ‌نمایی مسائل و موج‌ سواری بر رویدادها و نیز انواع ترفندهای تهییجی و تبلیغی، افکار مخاطب را درگیر و قصد دارند هم‌بستگی مردم و وحدت و انسجام عمومی را کاهش دهند.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه در این مدت شاهد هجمه به دارایی‌های آستان قدس رضوی با اتهام عدم خرج دارایی‌ها برای کرونایی‌ها بودیم، تصریح کرد: هجمه ناجوانمردانه به آستان قدس رضوی درحالی است که این مجموعه ضمن تمکین به توصیه‌های پزشکان درباره زیارت در حرم ثامن‌الائمه(ع) در این ایام بروز کرونا به شدت مشغول تولید و توزیع امکانات بهداشتی و اقلام‌ حمایتی برای اقشار آسیب‌دیده در حاشیه شهر مشهد بود و بخشودگی‌های متناسبی را نیز برای املاکش درنظر گرفت.

محمودی اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره ناقل بودن طلبه‌های چینی که مورد تکذیب و تصحیح قرار گرفت، ادعای تحت فشار قراردادن زندانیان امنیتی برای انتقال آنان به بندی در زندان وکیل آباد که بیماران کرونایی در آن هستند، تجمع و هجمه هتاکانه به حرم امام رضا(ع) را نیز جزو خطوط رسانه‌ای سیاه دشمن علیه مشهد مقدس برشمرد.

وی لیسیدن ضریح امام رضا(ع) توسط منتسبان فرقه صادق شیرازی، تمسخر حمل پرچم متبرک در بیمارستان‌ها برای کرونایی‌ها به نیت شفا، تشابه‌سازی اظهارات آیت الله علم‌الهدی در ماجرای کرونا و بدحجابی، تجمع دست‌فروشان و تصاویری ادعایی از بیهوش شدن مرد مشکوک به کرونا در خیابان احمدآباد مشهد، جهت تشویش اذهان عمومی را از جمله خطوط رسانه‌های بیگانه توصیف کرد.

به گفته وی در حادثه اخیر بیشترین همراهی را طیف مذهبی با نکات مدنظر ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت انجام دادند که بسته شدن و تعطیلی مساجد، حرم مطهر رضوی، اماکن مذهبی و نماز جمعه، هیأت‌ها نشان‌دهنده ولایت‌پذیری طیف زیادی از جامعه مذهبی و حزب‌الهی کشورمان است.

محمودی یادآوری شد: ضریب دادن به اخبار منفی توسط بنگاه‌های خبری بیگانه در این مدت پس از کووید ۱۹ درحالی‌است که اخبار دلگرم‌کننده و بشارت‌بخش زیادی در این مدت داشتیم که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی نیمه شعبان خودشان موضوع اعطای گوشت نذری برای اقشار کم‌برخوردار سبزوار اشاره کردند.

این مدرس سواد رسانه‌ای افزود: حمایت از کودکان کار توسط فعالان مجازی در مشهد، ضدعفونی‌کردن امکان و معابر عمومی توسط گروه‌های جهادی و نیروهای نظامی و انتظامی و تشکیل قرارگاه‌های تولید لوازم بهداشتی و تجهیزات فردی و خدمت افتخاری طلبه‌ها در مراکز درمانی و خدماتی و حضور داوطلبانه جوانان، امدادگران و نجات‌گران هلال‌احمر در بحث غربالگری افراد از جمله رویدادهای مهربانانه این ایام بود که متأسفانه در همهمه و هیاهوی این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط رسانه‌ها باید نقش اصلی خود را ایفا کنند، افزود: رسانه‌ها باید اعتمادساز و تنش‌زدا باشند و با دادن آگاهی درست و آموزش‌های به هنگام مردم را در مواجهه صحیح با بحران کرونا کمک کنند همان‌گونه که نشان دادند در خط مقدم مدیریت کرونا مانند مدافعان سلامت در تلاش هستند.

جنگ روایت‌های رسانه‌ای در بحران کرونا

رسانه‌ها همواره در شرایط بحرانی خطر را به جان خریده و در راستای اطلاع‌رسانی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن تلاش می‌کنند، بی‌اغراق اصحاب رسانه در این ایام با انتشار اخبار خوب در کنارهای خبرهای ناخوشایند کرونا بیشترین نقش را در نمایش درست از بحران ایفا کردند، آموزش عمومی و آرام‌سازی فضای ذهنی جامعه و عزم عمومی برای مقابله با ویروس کرونا از دیگر ابعاد فعالیت‌های رسانه‌ها در این روزها بود.

جنگ امروز در حوزه رسانه‌ای جنگ روایت‌هاست، مبارزه‌ای که خبرنگاران، رسانه‌ها و فعالان رسانه‌های اجتماعی در خط مقدم آن قرار گرفته‌اند، مشهد به عنوان یکی از کانون‌هایی که رویدادهای آن در این جنگ روایت‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد نیاز به تمرکز بیشتر و جدی‌تری از سوی فعالان رسانه‌ای دارد، تمرکزی از جنس شناخت دقیق ابعاد رویدادها و مسأله‌شناسی درست در جغرافیای شناختی مشهد و موضوعات آن، کلید کم‌اثرسازی این هجمه‌ها و شناخت آن نیز سواد رسانه‌ای است که برای توسعه آن راه بسیاری داریم.

* حمیده طاهری

انتهای‌پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: