کد خبر: ۵۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: آموزش را به یک پیام‌رسان انحصاری تقلیل داده‌اند که درست نیست چرا که ما آینده کودکانمان را به گروگان گرفته‌ایم.

به گزارش آوای نشاط، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور در برنامه پرسشگر با بیان اینکه آموزش‌ها را به سمت فضای مجازی برده‌ایم در حالی که مسأله فقط on time بودن نیست بلکه real time بودن هم هست، اظهار کرد: آیا دسترسی به زیرساخت‌ها و دسترسی به نوع سواد دیجیتال هم عادلانه توزیع شده است یا خیر؟ که به نظر می‌رسد توزیع عادلانه نیست؛ آیا آموزش اینترنتی به معنای دسترسی عادلانه به آموزش نیز هست؟

وی افزود: دو زیرساخت اصلی داریم؛ دسترسی به اینترنت و در دسترس بودن ابزار؛ چقدر دسترسی به اینترنت وجود دارد؟ نرخ نفوذ اینترنت در کشور 90 درصد است و ما جزو یک چهارم مثبت دنیا هستیم؛ سال 92 ضریب نفوذ اینترنت در امریکا 74 درصد بوده و ضریب ما 22 درصد بوده است که توان زیادی برای افزایش دسترسی صرف کرده‌ایم.

ناظمی ادامه داد: اما درباره در دسترس بودن ابزار باید گفت که آیا همه مردم یک کشور پول دارند که ابزار بخرند؟ این امر به اقتصاد کشور بر می‌گردد و در بخش خدمات نیز پلتفرم‌ها و نرم‌افزارها بسیار مهم هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه یک عامل مهم دیگر محتواست، گفت: محتوا توسط یک معلم برای دانش‌آموزان خودش تولید می‌شود اما محتواهای آموزشی متعدد و فیلم‌های حرفه‌ای که قابل استفاده برای همه باشد، وجود ندارد؛ هیچ کدام از این شاخص‌ها در وضع بهینه نیست؛ در حوزه زیرساخت اینترنت، فاصله ما با دنیا خیلی زیاد نیست اما در شاخص خدمات و محتوا فاصله داریم؛ در محتوا وضع ما از همه بدتر است و در حوزه خدمات در میانه قرار داریم.

وی افزود: امروز حدود 70 میلیون گوشی هوشمند در ایران داریم؛ یک پیمایشی قبلا انجام شده که نشان می‌دهد ممکن است در یک خانواده برخوردار هر 4 فرزند گوشی داشته باشند اما در یک خانواده کم برخوردار هیچ کدام نداشته باشند؛ دوم اینکه آیا والدین گوشی خود را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند؟ طبق این پیمایش 50 درصد والدین گوشی خود را در اختیار فرزندان قرار می‌دهند. 10 درصد فرزندان گوشی شخصی دارند و 40 درصد از گوشی والدین استفاده می‌کنند.

ناظمی با بیان اینه به دلیل نابرخورداری‌ها، اگر میخواستیم  سراغ آموزش برویم باید توان خود را روی دیگر ابزار چون رادیو و تلویزیون، لوح های فشرده آموزشی، کتاب و... می گذاشتیم، گفت: در مرحله بعد اگر محتوایی مانند فیلم داشتیم که افراد می‌توانستند آن را دانلود کرده و تماشا می‌کردند، بار شبکه تقسیم می‌شد و هزینه‌ها کاهش می یافت نه حالا که همه بار شبکه در یک زمان مشخص مثلا از 9 صبح تا یک بعدازظهر می‌افتد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: 90 درصد مردم دسترسی به اینترنت دارند که 10 درصد ثابت و 80 درصد روی موبایل است؛ این هزینه از روی باند فرکانسی تجهیزات می‌آید؛ اگر این دو باند فرکانس  آزاد شود می توان کل این هزینه را رایگان کرد و اکنون به محل اشباع باند رسیده‌ایم و بارها هم این درخواست را مطرح کرده‌ایم.

وی درباره رایگان شدن اینترنت برای مردم و استفاده از شبکه شاد دو راه حل ارائه داد و گفت: یک راه حل ساده این است که این دو باند فرکانسی آزاد شود که ما ظرف یک هفته آن را بالا می آوریم و اینترنت برای آموزش و پرورش رایگان می‌شود؛ راه حل دوم هم این است که در شبکه ملی اطلاعات ظرفیت 24 ترا داریم و حاضریم اینترنتی که دولت می‌فروشد رایگان کنیم به شرط آنکه اپراتورها آن را رایگان در اختیار قرار دهند؛ کل هزینه‌ای که از طرف دولت تحمیل میشود 8 درصد است. علت افزایش این هزینه این است که به نظر می‌رسد مکانیسم‌های مالی را طوری تنظیم کرده‌ایم که به ضرر مردم و به نفع منافع گروهی باشد.

ناظمی در واکنش به صحبت های تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی درباره عدم وجود تجهیزات برای بهره برداری از دو باند فرکانسی گفت: ایرانسل به طور رسمی اعلام کرده تجهیزاتش آماده است و باید حافظ منافع مردم باشیم.  

وی گفت: در حوزه زیرساخت هزینه‌ای را به مردم تحمیل می کنیم سوال این است که اگر دولت 8 درصد پولی که بابت اینترنت می گیرد را رایگان کند؛  آیا اپراتور ایرانسل اینترنت را برای مردم رایگان می‌کند؟

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آموزش را به یک پیام رسان انحصاری تقلیل داده‌اند که درست نبوده و ما آینده کودکان مان را به گروگان گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: