|
آوای نشاط: مجتبی شفیعی سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری نوزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل ترافیک گفت: این کنفرانس از سال ۱۳۷۴ تا سال ۹۸ که به موضوع همه گیری کرونا در این سال منتهی شد ۱۸ دوره را پشت سر گذاشت و حدود ۷۰۰۰ مقاله در این دورهها پذیرفته و مورد داوری قرار گرفت و به این ترتیب میتوان گفت: این کنفرانس اتفاق بزرگی در حوزه حمل و نقل و ترافیک است و بزرگترین رویداد در حوزه مهندسی ترافیک در خاورمیانه قلمداد میشود.
او افزود: به واسطه محدودیتهای کرونایی در سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ این کنفرانس برگزار نشده ولی خوشبختانه نوزدهمین دوره آن در سال جاری ۱۵ و ۱۶ اسفند برگزار خواهد شد. از ۶ آذر ارسال مقالات و ثبت نام در درگاه اینترنتی آغاز شده و پژوهشگران و دانشجویان تا ۱۵ بهمن برای ارسال و بارگذاری مقالات فرصت دارند.
بخشی از صحبتهای شفیعی را در ادامه بخوانید:
*بسیاری اقدامات در شهر در حوزه ترافیک در حال انجام است اما شاید ضعفی در حوزه اطلاع رسانی داشته باشیم. از نظر تخصصی ما نسبت به دنیا فاصله زیادی نداریم و از بسیاری روشهای نوین در حوزههای مختلف همچون کنترل محدوده طرح ترافیک، دوچرخههای اشتراکی یا ابزارهای ترافیکی بهره میگیریم. روشهای نوینی که همگی توسط متخصصین داخلی اجرا میشود، اما کنفرانس حمل و نقل و ترافیک به صورت فشرده طی دو روز حجم قابل توجهی از مسائل جدید را به صورت تخصصی به اشتراک میگذارد.
*(سرنوشت بازنگری طرح ترافیک) شیوه جدید طرح ترافیک از سال ۹۷ در قالب جدیدی اجرا شده که نسبت به روش قبلی پیشرفتهای خوبی داشته و به سمت عادلانهتر شدن رفته اما باز هم قابلیت تغییر دارد. بر همین اساس کمیتهای برای بازنگری تشکیل شده که با کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز جلساتی را آغاز کرده و مباحث اولیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته، البته تغییرات زیاد در اجرا مردم را سردرگم میکند. در هر تغییر باید به حداکثر بهینه سازی خروجی اجرا نزدیک شویم.
*در حال حاضر به روشی که قابلیت اطلاع رسانی داشته باشد نرسیدهایم اما جلسات کمیته در حال برگزاری است ولی روش موجود نیز عقب مانده نیست. به صورت قطعی نمیتوان گفت که برای سال آینده شیوه جدید اجرا میشود؛ چرا که باید ابتدا این شیوه تدوین و پس از آن در شورا به تصویب برسد ولی در مورد روشهای موجود نیز باید تولیدات آموزشی داشته باشیم که در این راستا رسانهها میتوانند بسیار کمک کنند.
*اگر به موضوع ترافیک نپردازیم روز به روز بدتر میشود. یکی از اهداف ما در مطالعات جامع حفظ وضع موجود است. در حقیقت اگر برخی پارامترها در ۱۰ تا ۱۵ سال تغییر نکند ما به پیشرفت رسیدهایم. یکی از موضوعاتی که از مقالات کنفرانس حمل و نقل و ترافیک نشأت گرفت اجرای بی آر تی در تهران بود و موضوع دوچرخههای اشتراکی و همچنین روش جدیدی که در مدیریت پارک حاشیهای به کار گرفته شده است.
*در روزهای آینده اجرای پارک حاشیهای با روش نوین برای ۷۰ هزار فضای مشخص شده عملیاتی میشود و امیدواریم امسال به ۹۰ هزار جای پارک برسیم.
*ما هم از معضلات ترافیک راضی نیستیم ولی میخواهیم از طریق برگزاری کنفرانس حمل و نقل و ترافیک دید مسئولین را به موضوع ترافیک تغییر دهیم. قطعا موضوع توسعه دوچرخه سواری به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل جای تردیدی ندارد، ولی سهم دوچرخه سواری در حال حاضر حدود شش هزارم درصد است. یعنی روش پیاده شده روش مناسبی نبوده در حالیکه دوچرخه بر روی ترافیک شهری میتواند تاثیرات قابل ملاحظهای داشته باشد. چرا که بر روی کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و همچنین پیشگیری در حوزه درمان منافع زیادی را برای شهر به همراه دارد.
*اگر طرح زوج و فرد از در منزل درست اجرا شود بر موضوع آلودگی هوا موثر است. روزهای گذشته که این موضوع تصویب و برای اجرا اعلام شد پلیس اعلام کرد که باید جریمه با هزینه بالاتری اعمال شود و کد جریمه متفاوتی در نظر گرفته شود. ابزارهای مکانیزه ما کل سطح شهر را نمیتوانند پوشش دهند و فقط محدوده طرح ترافیک را پوشش میدهند. اگر پلیس آنقدر نیرو داشته باشد که این طرح را درست اجرا کند قطعا میتواند موثر باشد.