کد خبر: ۱۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کسی چه می داند که وقتی پا به سن گذاشت آیا در خانه خود می‌ماند یا در سرای سالمندان پشت پنجره‌های منتظر و چشم‌به‌راه فرزندان خود خواهد نشست.

به گزارش آوای نشاط گاهی اوقات آنقدر منتظر دیدن فرزندان خود می‌شوند تا حتی برای یک بار هم شده به سراغشان بیایند و احوالی از آن‌ها بپرسند که چشمانشان به راه خشک می‌شود اما نمی‌آیند.

هرزگاهی فرزندانشان را در درب اتاق می‌بینند اما در واقع خیالی بیش نیست و همچنان روزها را باید به تنهایی سپری کنند.

در همین خصوص رئیس اداره بهزیستی کاشمر در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان اینکه رشد جمعیت سالمندی به نسبت رشد جمعیت کل کشور مضاعف است، می‎گوید: به رغم اینکه نرخ رشد جمعیت کلی کشور 1.7 درصد است اما متوسط نرخ رشد جمعیت سالمندی حدود 2.5 درصد است.

علیرضا حق جو با اشاره به اینکه نرخ سالمندی در سال‎های اخیر افزایش بیشتری داشته است، بیان می‎کند: اگر این نرخ رشد جمعیت سالمندی را در 30 سال اخیر نیز مورد بررسی قرار دهیم توجه ما را به این موضوع جلب می‎کند که نیازمند برنامه ریزی مناسب و ایجاد بستر لازم از جهت امکانات و زیرساخت‎های لازم برای این قشر از جامعه هستیم.

وی با اعلام اینکه چون در دو دهه گذشته موضوع جوانان در نمودار رشد جمیعت شرایط خاصی را داشت از توجه به سالمندان و برنامه ریزی برای تامین زیرساخت‎های آنان غافل شدیم، می‎گوید: اگر جمعیت سالمندی این مسیر را به سلامت طی نکند نه تنها هزینه‎هایی که به جامعه تحمیل می‎شود چندین برابر خواهد شد بلکه آسیب‎هایی که متوجه جامعه می‎شود به مراتب افزایش خواهد یافت.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه به شدت نیازمند تامین زیرساخت‎های لازم برای جمعیت سالمندان هستیم، اظهار می‎کند: میانگین مراجعه سالمندان به مراکز درمانی که 65 سال به بالا را تشکیل می‎دهند به نسبت افراد زیر سن سالمندی سه برابر بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه افزایش امکانات جهت بهبود شرایط سالمندان باید به عنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار گیرد، می‎افزاید: براساس آنچه اعلام شده حدود 20 تا 25 سال آینده بالغ بر 25درصد جامعه را سالمندان تشکیل خواهند داد.

حق جو با اعلام اینکه جمعیت سالمندان نیازهای خاصی دارند، عنوان می‎کند: اگر برنامه ریزی برای سالمندان را از امروز آغاز نکنیم در آینده بسیار دیر خواهد بود.

وی از شکل گرفتن تغییرات اجتماعی در جامعه خبر می دهد و می‎افزاید: از نظر جامعه شناسی یک جامعه در حال گذار هستیم.

حق جو با بیان اینکه خانواده‎ها از حالت گسترده گذشته در حال تبدیل شدن به خانواده هسته‎ای هستند، می‌گوید: شاید در گذشته سالمندی موضوع بسیار پذیرفته شده ای در بستر خانواده بوده و تا آخرین

لحظات عمر در خانواده زندگی می‌کرد اما امروزه به دلیل اینکه خانواده‌ها هسته‌ای شده‌اند در بسیاری خانواده‌ها امکان نگهداری سالمند سخت شده است.

وی با اشاره به اینکه آنچه به عنوان مشکل از نظر فرهنگی در شهرهای کوچک وجود دارد نگاه منفی نسبت به مراکز سالمندان است، بیان می‌کند: به دلیل تنوع و شرایط مراکز سالمندان در تمامی دنیا

سالمندان به شوق خاصی به این مراکز می روند اما به خاطر نوع نگاهی که به مراکز سالمندان در کشور ما وجود دارد نگاه کاملا منفی است.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با اعلام اینکه این نگاه منفی افراد را از شرایط امروز جامعه دور می‌کند، نرخ عمومی سالمندی را در دنیا بین 11 تا 12 درصد و در ایران ده درصد اعلام کرد و اظهار می‌کند: نرخ سالمندی در این کشور رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه براساس جمعیت موجود در شهرستان باید 15 هزار سالمند در این منطقه داشته باشیم، می‌افزاید: اکنون نرخ سالمندی شهرستان کاشمر از میانگین استان پائین تر است.

حق جو در ادامه با اشاره به اینکه اکنون دو خانه سالمند شبانه روزی و روزانه در کاشمر داریم، می‌گوید: در مراکز روانه توانمند سازی، آموزش و توان بخشی سالمندان صورت می گیرد.

وی از کاشمر به عنوان سومین شهر استان که دارای مرکز روزانه سالمندان است نام می‌برد و عنوان می‌کند: اکنون 25 نفر در مرکز شبانه روزی و 25 نفر در مرکز روزانه سالمندان نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با اشاره به مهمترین چالش‌های پیش روی سالمندان می‌افزاید: متاسفانه در سال جاری تعدادی سالمند داشتیم که به دلیل بیماری‌های خاصی که داشتند از جمله آلزایمر و سخت شدن شرایط نگهداری رها شده بودند.

وی هزینه‌های درمان و بیمه‌های تکمیلی سالمندان را از مهمترین چالش‌های پیش روی سالمندان می‌داند و می‌گوید: اگر در بخش درمان ورود مناسبی باشد بسیاری از مشکلات سالمندان مرتفع خواهد شد.

حق جو با اعلام اینکه سالمندانی که به دلیل بیماری و از کارافتادگی دچار مشکل هستند تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، اظهار می‌کند: در این بخش 350 خانواده سالمند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی اظهار می‌کند: به رغم اینکه مقرر شده حداقل بین 40 تا 50 درصد هزینه هایی که به مراکز نگهداری سالمندان پرداخت می‌شود به خانواده‌هایی با شرایط خاص پرداخت شود تا سالمندان را در خانه نگهداری کنند اما این طرح تاکنون عملیاتی نشده است.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه تاکنون سالمندان مورد پذیرش جامعه قرار نگرفته‌اند و این موجب شده حضورشان در جامعه کم رنگ تر باشد، می‌افزاید: به خاطر شرایط جامعه امکان حضور بخشی از سالمندان در جامعه فراهم نشده است.

وی از سالمندان به عنوان متفکرین جامعه به دلیل تجربیات بسیاری که دارند نام می‌برد و می‌گوید: اکنون در تلاش برای تشکیل شورای ساماندهی سالمندان در کاشمر تا پایان امسال هستیم.

حق جو با اشاره به اینکه با تشکیل این شورا نه تنها به تامین خدمات مورد نیاز سالمندان کمک خواهد شد بلکه از توانایی‌های این قشر در جامعه استفاده خواهد شد، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه میزان مرگ و میر مردان بیشتر بوده و میانگین سنی زنان پنج تا هفت سال از مردان بالاتر است به همین خاطر بیشتر جمعیت سالمندان را در جامعه زنان تشکیل می‌دهند.

سالمند شدن یک موفقیت است

باید پذیرفت که سالمندان همانند صندوقچه گران بهایی از تجارب ارزشمندی هستند که اگر بسترهای استفاده از آن در جامعه به واسطه برنامه ریزی دولت‌ها فراهم شود، دیگر در حاشیه زندگی قرار نخواهند گرفت.

همچنین در همین خصوص مدیر مرکز بهداشت کاشمر در گفت و گو با ایسنا، سالمند شدن را یک موفقیت می داند و می گوید: باید به سالمندی و سالمندان افتخار کرد.

مجتبی قائمی از بارزترین تغییرات دهه های اخیر را تغییر الگوی سالمندی می داند و می افزاید: تغییرات الگوی سالمندی که از میانه دهه 60 اتفاق افتاد به علت شناخت دو موضوع تفاوت های فردی و انعطاف پذیری در پروسه سالمندی است.

وی سن تقویمی را ملاکی برای میزان توانایی و سلامتی فرد نمی‌داند و عنوان می‌کند: بسیاری از سالمندان هستند که از نظر وضعیت سلامتی، فعالیت‌های اجتماعی و... بسیار بهتر از جوانان هستند.

مدیر مرکز بهداشت کاشمر می‌گوید: با رعایت شیوه زندگی سالم می توان سالم پیر شد یا در صورت وجود بیماری عوارض آن را کنترل کرد و جلوی ناتوانی را گرفت.

وی با اشاره به اینکه طبق سر شماری ابتدای سال جاری در شهرستان کاشمر 17 هزار و 35 نفر سالمند زندگی می‌کنند، بیان می‌کند: براساس آمارهای موجود 10 درصد جمعیت شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

مدیر مرکز بهداشت کاشمر اظهار می‌کند: با توجه به درصد بالای گروه سالمندان در شهرستان برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم همه ارگان‌های مرتبط در راستای حفظ حقوق سالمندان منطبق با شهر دوستدار سالمند را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در مرکز بهداشت شهرستان کاشمر و واحدهای زیر مجموعه مرکز فعالیت‌هایی از جمله مراقبت و غربالگری دوره‌ای یکساله انجام می‌گیرد، می‌گوید: در نهایت مشکلات سالمندان به خصوص خطر سنجی بیماری‌های قلبی وعروقی تعیین و به منظور پیشگری، کنترل و ارتقاء سطح توانمندیهای سالمندان پیگیری لازم انجام می گیرد.

قائمی در همین خصوص بیان می‌کند: در سال گذشته از تعداد 9097 نفر سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی که غربالگری شده اند، 48.15 درصد مبتلا به فشار خون، 18.9 درصد مبتلا به دیابت، 16.48 درصد مبتلا به چربی خون، 33.2 درصد دچار اضافه وزن و چاقی و 15.14 درصد دچار لاغری بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: به منظور اصلاح سبک و شیوه زندگی سالمندان و در راستای داشتن دوره سالمندی سالم آموزش‌های لازم در قالب چهار دوره کلی آموزش بهبود شیوه زندگی سالم با آموزش بهداشت استخوان‌ها، مفاصل و عضلات، آموزش تغذیه، آموزش بهداشت روانی، آموزش سقوط و سوانح و حوادث به سالمندان ارائه می‌گردد.

قائمی با اعلام اینکه از ابتدای سال 96 تا کنون تعداد 2813 نفر آموزش‌های مذکور را فرا گرفته‌اند، می‌افزاید: شعار هفته جهانی سالمند که از هفتم لغایت سیزدهم مهرماه هست به نام تحکیم حقوق سالمندان نامگذاری شده است.

 

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: