کد خبر: ۲۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
زمین لرزه‌ای به قدرت 5.9 ریشتر، «گیلانغرب» را در استان کرمانشاه به لرزه درآورد.

به گزارش آوای نشاط، زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۹ ریشتر، «گیلانغرب» را به لرزه درآورد. این زلزله در ساعت ۱۷:۱۵ دقیقه و در عمق ۱۰کیلومتری زمین رخ داد. 

بنا بر گزارش‌های دریافتی، این زمین لرزه در استان ایلام و حلبچه و زریان کردستان عراق و در نجف اشرف نیز حس شده است.

پس از این زمین‌لرزه، دو پس‌لرزه‌ به وقوع پیوست؛ پس‌لرزه اول با قدرت ۴.۱ و پس‌لرزه دوم در ساعت ۱۷:۲۴ دقیقه با قدرت ۳.۸ ریشتر در مرز مشترک ایران و عراق به وقوع پیوست.

تاکنون گزارشی در خصوص آسیب‌های احتمالی این زمین‌لرزه مخابره نشده، اما رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام ۵ تیم ارزیاب به منطقه خبر داده است. 

سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز در ارتباط تلفنی با شبکه خبر سیما، تصریح کرد: کانون زلزله در منطقه‌ای خالی از سکنه بوده، اما با توجه به تاثیرپذیری روستاهای اطراف، تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند.

زمین‌لرزه‌ای به‌قدرت 5.9 ریشتر، ساعت 17 و 11 دقیقه و 59 ثانیه عصر امروز به‌وقت محلی در طول جغرافیایی 45.66 درجه و عرض جغرافیایی: 34.16 درجه در عمق 10کیلومتری زمین به‌وقوع پیوست.

تعداد مصدومان زلزله 5.9 ریشتری به 75 ‌نفر رسید

براساس اعلام مسئولان بهداشتی و درمانی استان کرمانشاه، تاکنون 75 بر اثر زلزله 5.9 ریشتری در گیلانغرب به ‌مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: ۱۰ تیم عملیاتی به محل اعزام شدند و اورژانس و بیمارستان‌های استان کرمانشاه در آماده باش هستند و آب، برق و گاز روستاه‌های مناطق وصل است

2 دهستان در کرمانشاه خسارت دیدند

حمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به گزارشات واصله طی این زلزله دو دهستان خسارت دیده است اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته‌ایم.

وی افزود: هنوز آمار دقیق مصدومان اعلام نشده و برآورد خسارتی هم انجام نشده است.

 نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان ما روی ویبره است و از دولت انتظار و درخواست داریم همیشه مدیریت بحرانش در حالت آماده باش باشد.

صفری بر همین اساس اضافه کرد: وضعیت استان کرمانشاه و مردمانش همچون شرایط دوران جنگ شده است و همیشه در حال آمده باش هستند. لذا مدیریت بحران استان نباید به حالت عادی باشد همیشه باید در حالت آماده باش باشد.

در گسل «دشت ذهاب» شکستگی ایجاد شده است

پس زمین لرزه پر قدرت عصر امروز، چند پس لرزه شدید نیز کرمانشاه را متاثر از خود کرد، اما بنابر اعلام مسئولین، خوشبختانه این زمین لرزه‌ها تلفات جانی و مالی نداشته است و بجز مصدومیت چند نفر و خسارت جزئی به برخی از ساختمان‌ها، اتفاق خاصی رخ نداده است.

اما وقوع چند زلزله پی‌درپی که هر از چندگاهی در کرمانشاه به وقوع می‌پیوندد، سوالات زیادی را  در ذهن مردم ایجاد کرده که پاسخ دقیقی نیز به آن داده نشده است.

اما مسئول لرزه نگاری استان کرمانشاه، وقوع این زمین لرزه‌ها را کاملاً عادی می داند و به فارس گفت: علت اصلی وقوع این زمین لرزه‌ها در کرمانشاه، خُرد شدن گسل‌های دشت ذهاب است که در زلزله 7.3 ریشتری آبان ماه سال 96 در آنها شکستگی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: وقوع زمین لرزه در کرمانشاه تا دوسال آینده طبیعی است و نباید آنها غیر منتظره دانست.

فرهاد فروزی در خصوص پس لرزه‌های زلزله امشب نیز گفت: تا این لحظه بالغ بر 47 پس لرزه به وقوع پیوسته و 15 پس لرزه بزرگ داشته‌ایم، در هر دقیقه چند پس لرزه مختلف در حال رخ دادن است.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: