کد خبر: ۲۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
جهرمی در دانشگاه علم و صنعت:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کار طراحی ماهواره ناهید ۲ در حال اتمام است.

به گزارش آوای نشاط، جهرمی آذری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش فناوری فضایی در دانشگاه علم و صنعت گفت: دستاورد انقلاب همین صنعت فضایی است و خوشحالم که مجموعه علم و صنعت پیگیر توسعه کاربردهای صنعت فضایی در زندگی روزمره هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بحران‌های کشور گفت: واقعیت موضوع این است که ما با پدیده خشکسالی رو به رو هستیم. محیط زیست میراث ما است و آن متعلق به میراث نسل بشر است و باید از آن حفاظت کنیم.

جهرمی درباره کاربرد صنعت فضایی در حل مسائل و مشکلات گفت: توسعه کاربردهای صنعت فضایی از جمله اهداف ما در ورا ت خانه بوده و بر این اساس پژوهشگاه فضایی در کنار دانشگاه ها فرایند را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: پایش ۶ محصول استراتژیک آغاز شده است و در راستای حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از اطفای حریق برنامه های ما درحال پیگیری است و قراردادهایی منعقد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم به وجود آمده اند، اظهارکرد: امروز زیرساخت‌های متعددی در صنعت فضایی کشور درحال پیاده سازی است و رویکرد و توجه ما به سمت دانش فضایی باید تقویت شود و مجموعه‌های دولتی باید باکاربردهای فضایی آشنا شوند.

جهرمی با اشاره به نخستین مرکز فضا پیما گفت: در هفته فضایی عملیات اجرایی این برنامه در مازندران آغاز می‌شود و شرکت ها در آنجا مسافر می‌شوند و از وجوه دولتی استفاده می‌کنند،  استفاده از داده های اطلاعاتی و کمک به کشاورزان و صاحبان صنایع هدف ما است.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه کاربردهای فضایی اهمیت بسیاری دارد، گفت: کشورهای مختلف ما را تحریم کردند و این علم را به ما ندادند اما خودمان به سمت یادگیری علم رفتیم.

وی با بیان اینکه توسعه ماهواره اهمیت بسیاری دارد، گفت: اتفاق تلخی هفته های گذشته برای پیام پیش آمد اما از همان روزهای اولیه با دانشگاه امیرکبیر برنامه ریزی کردیم تا ماهواره ای با دقت یک متر ساخته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ماهواره دوستی هم درحال تکمیل است و امیدواریم سال آینده ماهواره ای در مدار داشته باشیم که تصاویری با ۱۵ رزولیشن به ما بدهد و این دستاورد مهمی است و در دانشگاه شریف دنبال می‌شود.

جهرمی با بیان اینکه هزینه ساخت ماهواره هنگفت نیست، گفت: برای ساخت پیام ۱/۲ دهم میلیون یورو خرج شد و هزینه آن در برابر ابعاد کارها و هزینه های نجومی دیگری که در کشور شاهد آن هستیم ناچیز است اما اثر مثبت آن زیاد است.

وی درباره اهمیت تصاویر ماهواره ای گفت: ما به کمک تصاویر ماهواره ای در قلب کشور با زمینی برخورد کردیم که ۷۰ هکتار خشخاش کاشته بود و هیچکس از این موضوع خبر نداشت و این مسائل برای مدیران کشور کلیدی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماهواره ناهید ۱ گفت: این ماهواره تکمیل شده است و فرایندهای اجرایی و در مدار قرار گرفتن آن را باید آغاز کنیم.

جهرمی ادامه داد: ماهواره ناهید ۲ هم اولین ماهواره عملیاتی در مدار خواهد بود و کار طراحی آن درحال اتمام است و اگر مشکلی پیش نیاید می‌توانیم ماهواره ناهید ۲ را تحویل بگیریم.

وی با اشاره به ماهواره های لایه ژئو اظهار کرد: این ماهواره ها قدم آخر ما است و نگاه حاکمیتی را به این سمت بردیم که اقتصاد آن از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی بیاید و در این راه قدم های خوبی برداشته شده است و ۲۰ سال است تلاش می‌کنیم ماهواره های مخابراتی در مدار داشته باشیم اما به دلیل آرایش ساختاری و برخی مسائل دیگر به این ماهواره ها دست پیدا نکرده ایم و امیدواریم بخش خصوصی بتواند اولین ماهواره مخابراتی را در مدار قرار دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تمام ارتباطات تلویزیونی، ناوبری و پایش اطلاعات به کمک بخش فضایی انجام می‌شود و امیدوارم در ترویج دانش فضایی موفق باشیم و در افق ۱۴۰۰ ما از دانش فضایی در مدیریت سطوح زیر کشت، حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع آب قدم های خوبی برداریم.

جهرمی گفت: به کمک اطلاعات فضایی می‌توان رونق اشتغال‌زایی خوبی داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: