کد خبر: ۳۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
قدیری ابیانه در گفت‌وگو با نشاط مطرح کرد
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت:جمهوری اسلامی ایران بلاشک از نظر سیاسی مستقل ترین کشور جهان است.
 
محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار آوای نشاط با اشاره به مهمترین و موفق‌ترین شاخص‌های انقلاب اسلامی در چهل سالگی آن اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بلاشک از نظر سیاسی مستقل ترین کشور جهان است. یعنی همه تصمیمات در ایران و توسط ایرانیان اتخاذ می‌شود برعکس رژیم شاهنشاهی که مدیران بر اساس ژن خویش به مدیریت می‌رسیدند.

قدیری ابیانه افزود: در تاریخ جهان موردی نبوده که کشوری در مدت چهل سال، 40 بار به آرای عمومی مراجعه کرده باشد، چه به صورت رفراندوم و چه انتخاب مسئولان، جمهوری اسلامی ایران در این رابطه از هر دموکراسی پیشروتر است ضمن اینکه درصد شرکت مردم در انتخابات نیز در بالاترین رده‌های جهان قرار دارد.
 
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: در زمینه اقتصادی نیز پیشرفت های چشم گیری حاصل شده است در حالی که قبل از انقلاب حجم صادرات نفت به ازای هر ایرانی پیش از 5 برار حجم صادرات نفت درشرایط قبل از تحریم های اخیر بوده است.
 
قدیری ابیانه گفت: میزان امید به زندگی در آن زمان 52  سال بود و هم اکنون، 72 سال برای آقایان و 76 سال برای بانوان رسیده است  یعنی 20 الی 24 سال در طول عمر مردم افزوده شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون کمتر خانواده‌ای است که یک یا چند دانجشو نداشته باشد؛ در گذشته ظرفیت دانشگاه های ما به 5 میلیون نفر می‌رسید یعنی هرسال در این چهل سال معادل کل دانشگاه های قبل از انقلاب به ظرفیت دانشگاه های کشور افزوده شدند این در حالی است که قبل از انقلاب 20درصد دانشجویان خانمها  بوده اند و هم اکنون بیش از 60 درصد دانشجویان  بانوان هستند. 

قدیری ابیانه در ادامه گفت: ظرفیت دانشگاه های ما از کل جمعیت بومی کشورهای کویت، قطر، بحرین و امارات بیشتر است در حالی که در اوج تحریم های وارده و تجربه هشت سال دفاع مقدس را داشتیم و گاهی این تحریم ها در تاریخ بی‌سابقه بوده است و دستاوردهای عظیمی نصیب این کشور شده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: در زمینه موشکی و هسته‌ای بیشترین و شدید ترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شده است اما در همین زمینه با همت دست اندرکاران مربوطه، ایران به قدرتی در این رابطه تبدیل شده است و در زمینه موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از چند قدرت برتر موشکی جهان شده است.
 
وی در همین زمینه تصریح کرد: در حالی که قبل از انقلاب به دلیل کمبود پزشک ایران از پاکستان و هند و بنگلادش پزشک وارد می‌کرد، یکی دیگر از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران این است که دانشگاه‌های پزشکی ایجاد شد.
 
قدیری ابیانه افزود: سالهای قبل از انقلاب با وجود در آمد بالای نفت عمده مردم در زیر خط فقر قرار داشته اند به نحوی که چهل سال تلاش برای محرومیت زدایی علیرغم دستاوردها و موفقیت های بزرگ در این رابطه ها حاصل شده است نتوانسته همه ابعاد فقر را ریشه کن کند که این خود نشان دهنده گستردگی فقر قبل از انقلاب است.
 
گفتگو از مریم عاقلی 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: خبر ، مصاحبه ، قدیری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: