کد خبر: ۵۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
همزمان با ماه مبارک رمضان انجام می‌شود
دبیر شورای معارف سیما با اشاره به رضایت حدود ۸۰ درصدی مخاطبان تلویزیون از کارشناسان مذهبی همزمان با شیوع بیماری کرونا، گفت: محور اصلی تمام برنامه‌های معارفی سیما در ماه مبارک رمضان سه کلیدواژه «ایمان، استقامت و پیروزی» برگرفته از آیات قرآن و شرایط فعلی کشور خواهد بود.

به گزارش آوای نشاط، جواد شیخ اکبری در نشست خبری تشریح برنامه های ماه مبارک رمضان طی یک ارتباط تصویری در فضای مجازی با حضور خبرنگاران درباره نحوه انتخاب کارشناسان برنامه های مذهبی این مطلب را بیان کرد.

شیخ اکبری افزود: یک هم افزایی و تعامل برای انتخاب کارشناسان وجود دارد که این تعامل میان سازمان صدا و سیما با سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و برخی نهادها شکل می گیرد.

وی اضافه کرد: بر اساس نظرسنجی های سازمان، کارشناسان برنامه های مذهبی مورد پسند مخاطبان هستند به گونه ای که سخنرانی های پخش شده در ماه محرم سال گذشته در حدود ۴۰ درصد مخاطب داشته و میزان رضایت مردم بین ۷۵ تا ۸۰ درصد بوده است. مدیر شبکه قرآن ادامه داد: ظرفیت کارشناسی معارفی سیما یک ظرفیتی است که مردم از آن استقبال کرده و از این برنامه ها استفاده می کنند. البته باید ظرفیتی را برای چهره های جدید ایجاد کنیم که باید بر اساس معیارها و ملاک هایی باشد.

وی تاکید کرد: برخی از کارشناسانی که در حوزه های مختلف برنامه اجرا می کنند، از چند ماه قبل برای موضوع مورد نظر که قرار است در ماه محرم مطرح کنند، به مطالعه و تحقیق می پردازند تا زمانی که وارد رسانه می شوند، مطالب مفید و مورد استفاده مردم را ارائه کنند.

میزان نظارت شورای معارف سیما بر بروی سریال ها

شیخ اکبری درباره میزان نظارت شورای معارف سیما بر روی برنامه ها و سریال ها از نظر معرفتی گفت: اکنون ارتباطی میان شورای معارف سیما و مرکز سیما فیلم و گروه های نمایشی وجود ندارد و ما به دنبال آن هستیم که این برنامه ها یک ناظر محتوایی داشته باشد.

وی درباره سریال های ماه رمضان که از شبکه قرآن پخش می شود، گفت: بعد از سریال یوسف، مجموعه اصحاب کهف پخش خواهد شد. البته جذابیت مجموعه هایی همچون یوسف به خاطر داستان های قرآنی است که وقتی به زبان هنری ارائه می شود، جاودانه می شود.

مدیر شبکه قرآن  افزود: رهبر معظم انقلاب گفتند که باید معارف قرآن و اهل بیت را با هنر ماندگار کنیم و مرحوم سلحشور در این مجموعه چنین کار ماندگاری را انجام داد و ما تلاش داریم برنامه های معارفی در بهترین ساختارها ارائه شود.

شیخ اکبری افزود: البته به مرکز سیما فیلم پیشنهاد دادیم تا برخی سریال ها بر اساس قصه های قرآنی تولید شود ولی سازمان صدا و سیما تولیدات فاخر ویژه الف خود را در حوزه معارفی تعریف کرده و سریال سلمان یک طرح بزرگ و چند ساله است که در حوزه دینی تولید می شود. البته ما به این اندازه قانع نیستیم و معتقدیم ظرفیتی که قرآن و معارف اهل بیت دارد، ظرفیت بزرگی است که کارهای نمایشی باید با محوریت این ظرفیت شکل بگیرد.

برنامه های معارفی متناسب با شیوع کرونا

دبیر شورای معارف سیما درباره ‌برنامه‌های پیش بینی شده تلویزیون در ماه مبارک رمضان با اشاره به آیه ۳۰ سوره فصلت گفت: محور اصلی برنامه های معارفی سیما در سه کلیدواژه ایمان، استقامت و پیروزی خلاصه شده است.

وی افزود: شورای معارف سیما با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن مساجد و اماکن مذهبی برای مخاطبان برنامه های ویژه ای را پیش بینی کرده است و علاوه بر توصیه‌های بهداشتی و مسائلی که در این زمینه مطرح می‌شد، توصیه‌های معنوی و راهکارهایی را برای جذب مخاطب درنظر گرفته است.

شیخ اکبری اضافه کرد: دعا، صدقه، قربانی کردن، توسل و تلاوت قرآن از مواردی است که برای دفع بلا و رفع گرفتاری سفارش شده است و شبکه قرآن و شورای معارف سیما از هفته اول آغاز شیوع کرونا، پویش قرائت سوره حمد را برای سلامتی مردم ایران راه اندازی کرد که با مشارکت خوب مردم روبرو شدیم و بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند و درحدود ۸۵ میلیون ختم سوره حمد از سوی مردم انجام شد.

وی با اشاره به برنامه های اجرا شده در ماه های رجب و شعبان گفت: در برنامه «این شب‌ها» که از شبکه یک سیما پخش می شود، به مباحث سلامت و پزشکی به صورت ویژه در ایام ماه رجب پرداخته شد، در برنامه «سمت خدا» در شبکه سه دغدغه‌های مردم در مسائل مربوط به کرونا مورد بررسی قرار گرفت و برنامه «تا نیایش» شبکه پنج نیز از برنامه‌هایی بود که در این زمینه مسائلی مطرح شد.

مدیر شبکه قرآن ادامه داد: برنامه هیئت‌های بدون مستمع نیز داشتیم که با حضور مداحان اهل بیت(ع) تهیه و در فضای مجازی نیز پوشش داده شد که با استقبال مخاطبان و مردم رو برو شد و برنامه‌های تحویل سال نیز با محوریت موضوع های معارفی تولید شد.

 احیای شب نیمه شعبان در سیما

وی افزود: اوج کار شبکه‌های سیما در نیمه شعبان بود که اغلب شبکه‌ها این موضوع را در دستور کار قرار دادند و برای اولین مراسم احیای شب نیمه شعبان در سیما از حرم مطهر امام رضا(ع)، آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و مسجد مقدس جمکران به صورت زنده پوشش داده شد.

شیخ اکبری ادامه داد: در این ایام با توجه به تعطیلی حرم‌های مطهر ضمن هماهنگی آستان قدس رضوی پویش «از راه دور به تو سلام» راه‌اندازی شد و برنامه «حریم امن» از شبکه قرآن هر شب به این موضوع پرداخت. حدود نیم ساعت در روز نیز برنامه‌ای زنده از حرم حضرت معصومه(س) همراه با سخنرانی متناسب با نیاز روز مردم پخش شد.

برنامه های آرامش بخش

دبیر شورای معارف سیما گفت: میان‌برنامه‌هایی با همکاری سخنرانان و خطبای دینی راجع به موضوع ضرورت آرامش‌بخشی به جامعه تهیه شد و شبهاتی نیز به ویژه در فضای مجازثی ایجاد شده بود که باید پاسخ لازم به آنها داده می‌شد که میان‌برنامه‌هایی نیز در این رابطه تولید و در برنامه های سمت خدا و در شبکه قرآن پخش شد.

وی با اشاره به پخش دعای هفتم صحیفه سجادیه از شبکه های مختلف سیما افزود: تعدادی برنامه موشن‌گرافی با موضوع آرامش‌بخشی در جامعه تولید شد که در همان ایام از شبکه قرآن و دیگر شبکه‌های سیما پخش شد.

عبادت در خانه با برنامه های معنوی سیما

دبیر شورای معارف سیما افزود: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید دارند که مردم در خانه‌های خود از عبادت و خشوع غافل نشوند و می‌توانند از برنامه‌هایی که صدا و سیما در این ایام دارد، استفاده کنند که این امر رسالت ما را نسبت به گذشته سنگین‌تر می‌کند.

شیخ‌اکبری افزود: مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه از موضوع های مطرح شده مد نظر مقام معظم رهبری است و بر همین اساس محور اصلی تمام برنامه‌های معارفی سیما سه کلیدواژه ایمان، استقامت و پیروزی است که برگرفته از آیات قرآن و شرایط فعلی کشور است.

وی ادامه داد: البته موضوعاتی مانند کمک به مردم، مهرورزی، خویشتن‌داری، صبر و شکیبایی نیز از موضوعات محوری هستند که ذیل سه کلیدواژه اشاره شده، تعریف شده‌اند.

برنامه های شبکه یک سیما در ماه رمضان

شیخ‌اکبری گفت: برنامه «ماه خدا» از ساعت ۳ بامداد با اجرای حسن سلطانی پخش می‌شود و ویژه‌برنامه «آفتاب شرقی» به عنوان برنامه اذانگاهی شبکه یک سیما در ماه رمضان است که به موضوع های مختلف معنوی می‌پردازد. برنامه موعد افطار این شبکه نیز که حجت‌الاسلام برمایی اجرای آن را بر عهده دارد، در رابطه با فعالیت‌های جهادی که در مبارزه با ویروس کرونا و نیز رزمایش همدلی پخش می‌شود.

دبیر شورای معارف سیما افزود: برنامه مداحی و مناجات‌خوانی نیز در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۲۴ از مشهد مقدس به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. برنامه «آنچه باید بدانیم» در مورد احکام ماه رمضان تهیه شده و پخش ترتیل قرآن از مشهد مقدس بعد از برنامه سحر به روی آنتن می‌رود.

وی افزود: درس‌هایی از قرآن حجت ‌الاسلام  محسن قرائتی، گفت‌وگوی ۱۵ دقیقه‌ای با حجت‌الاسلام رفیعی و برنامه کلام بزرگان با سخنرانی مرحوم آیت‌الله خوشوقت با عنوان «سیری در صحیفه» از دیگر برنامه‌های شبکه یک سیماست.

برنامه های ماه رمضان در شبکه دو

شیخ‌اکبری گفت: برنامه سحر شبکه دو سیما با عنوان «خوان نیاز» پخش می شود و برنامه «کوی محبت» نیز در ایام ماه رمضان ادامه خواهد داشت. برنامه ترتیل‌ خوانی از ساعت ۱۰ و نیم پخش می‌شود و سخنرانی حجت‌الاسلام حسین انصاریان پس از اذان ظهر و برنامه مناجات‌خوانی محمود کریمی از مشهد مقدس در ساعت یک بامداد خواهد بود.

برنامه های شبکه سه در ضیافت الهی 

دبیر شورای معارف سیما گفت: ویژه‌برنامه سحر شبکه سه سیما با اجرای نجم‌الدین شریعتی همراه با آیتم‌های جدید پخش می‌شود. همچنین، برنامه سمت خدا به صورت تولیدی در این ایام ادامه خواهد داشت.

وی افزود: سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی صبح‌ها از ساعت ۱۰ و نیم به مدت یک ساعت خواهد بود و مناجات‌خوانی میثم مطیعی نیز از ۱۲ و نیم بامداد پخش می شود.

شیخ اکبری افزود: پخش ترتیل‌خوانی از حرم حضرت معصومه(س) از ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه خواهد بود و برنامه ویژه مناسبت‌های ماه رمضان با عنوان «چراغانی» ویژه ولادت امام حسن(ع) و برنامه «سیاهپوش» ویژه ایام شهادت امام علی(ع) از دیگر برنامه‌های شبکه سه سیماست.

برنامه های شبکه چهار و زندگی پس از مرگ

مدیر شبکه قرآن گفت: برنامه ویژه سحر با عنوان «سحوری» شامل عناوین متنوعی همچون مناجات‌خوانی و معارفی است که با محوریت انسان، جامعه و تمدن پخش می شود.

وی  افزود: مناجات‌خوانی حجت الاسلام محمد میرزامحمدی، پخش مستندی جذاب با عنوان «زندگی پس از زندگی» در هنگام افطار که در مصاحبه با افرادی که تجربه مرگ را داشته و به دنیا بازگشته‌اند؛ تهیه شده است.

شیخ اکبری ادامه داد: بحث های تفسیری آیت الله جوادی آملی درصورت آماده شدن بعد از افطار از شبکه چهار پخش خواهد شد و سخنرانی های آیت الله فاطمی نیا مربوط به سال قبل با محوریت سیری در صحیفه سجادیه در برنامه سخنرانی صبحگاهی قرار داده شده است.

وی ساعت پخش ترتیل خوانی قرآن را در ساعت ۱۲ اعلام کرد که از امام زاده صالح به صورت زنده پخش خواهد شد و افزود: گفت و گو با قرآن پژوهان معاصر با عنوان سوره یکی از برنامه های تولیدی در حوزه اندیشه در شبکه چهار است.

دبیر شورای معارف همچنین گفت که با ارسال نامه ای به دفاتر مراجع معظم تقلید، از این بزرگوران درخواست کرده تا مردم را در ماه مبارک رمضان از توصیه های معنوی خود از طریق رسانه ملی بهره مند نمایند که جزئیات پخش این برنامه در صورت تولید اعلام خواهد شد.  

برنامه های شبکه پنج با خلوتگه عارفان

شیخ اکبری گفت: خلوتگه عارفان به صورت زنده از بارگاه امام رضا(ع) پخش می شود، سخنرانی های جدید حجت الاسلام پناهیان از ساعت ۱۵ خواهد بود و ترتیل خوانی از حرم عبدالعظیم ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه به صورت زنده پخش می شود.

به گفته این مقام مسئول برنامه مشترک شبکه پنج با هیات رزمندگان قبل از برنامه سحر پخش می شود که شامل سخنرانی و مناجات خوانی به مدت یک ساعت خواهد بود. جشن رمضان نیز با محور همدلی و مواسات همچون سال های گذشته پخش خواهد شد.

وی افزود: شبکه های تخصصی مانند آموزش، سلامت و نسیم نیز به موضوع های معارفی می پردازند و شبکه افق نیز برنامه هایی متفاوت و جذاب در سحر و افطار خواهد داشت.

برنامه های بیکران در شبکه قرآن

شیخ اکبری گفت: ویژه برنامه سحر از ساعت ۲ و نیم را خواهیم داشت و ۳۰ سخنرانی از آیت الله مجتبی تهرانی که تاکنون از سیما پخش نشده از ساعت ۱۶ به روی آنتن می رود.

وی از سخنرانی حجج اسلام سید مهدی میرباقری و حسین انصاریان خبر داد که هر کدام به مدت ۱۰ روز سخنرانی خواهند داشت و افزود: ویژه برنامه افطار با عنوان ضیافت به بررسی سیره علماء می پردازد که تفاوت آن در پخش مستندهای تاریخی در این برنامه است.

به گفته مدیر شبکه قرآن برنامه ترتیل خوانی از حرم امام رضا(ع)، حرم امام خمینی(ره) و جمکران پخش می شود و از ساعت ۱۲ تا یک بامداد مناجات خوانی حجت الاسلام میرزامحمدی از جمکران برگزار می شود و مهدی سلحشور مداح اهل بیت نیز در دهه آخر برنامه خواهد داشت.

وی از پخش برنامه سال گذشته حاج منصور از ساعت ۲ تا ۲ و نیم خبر داد و گفت: برنامه عطر رمضان در سه امامزاده در شهرری پخش می شود که یک دهه از حرم امام زاده عبدالله، یک دهه از بارگاه امام زاده حسن و یک دهه از حرم شیخ صدوق با محوریت کمک مومنانه و همدلی خواهد بود.

شیخ  اکبری  افزود: در برنامه بیکران که بعد از ماه مبارک نیز ادامه خواهد داشت سعی کرده ایم تا مفاهیم قرآنی را به زبان ساده بیان کنیم و در قالب پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور کارشناس ساعت ۱۵ پخش خواهد شد.

وی  افزود: برنامه های ویژه شب قدر از اماکن مقدس پخش خواهد شد ولی نکته مهم این است که کار رسانه در چنین زمانی سخت است که سخنران و مداح بدون حضور مستمع برنامه اجرا می کند و قرار گرفتن مستمع در همان حس و حال کار سختی است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: