کد خبر: ۵۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۰
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عصر شنبه با درخواست ۵۴ کشور آفریقایی برای بررسی فوری موضوع نژادپرستی و خشونت پلیس در چهل و سومین دوره این شورا در جلسه ویژه هفته آینده موافقت کرد.

به گزارش آوای نشاط، به نقل ازالمیادین،  کشورهای آفریقایی در چارچوب بسیج جهانی و گسترش موج اعتراض‌ها در جهان نسبت به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور، ‌در نامه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستند که گفت‌وگو و تبادل نظر فوری درخصوص نژادپرستی و خشونت پلیس را بررسی کند.

«دیودونه دزیره سوگوری - Dieudonné Désiré Sougouri» سفیر بورکینافاسو در سازمان ملل در این نامه که آن را به نمایندگی از ۵۴ کشور آفریقایی خواند، از شورای حقوق بشر سازمان ملل، خواستار برگزاری گفت‌وگوی فوری درباره نژادپرستی سیستمی، وحشیگری پلیس علیه مردم آفریقا و خشونت علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز شد.

این نامه که خطاب به «الیزابت تیچی فیسلبرگر - Elisabeth Tichy-Fisslberger» رییس اتریشی کمیسیون حقوق بشر نگاشته شد، خواستار برگزاری این نشست فوری همزمان با از سرگیری چهل و سومین دوره این شورا در هفته آینده شد که به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ به تعویق افتاده بود.

درخواست نمایندگان کشورهای آفریقایی از شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از آن صورت می‌گیرد که خانواده جورج فلوید، خانواده‌های دیگر قربانیان ناشی از خشونت پلیس  و بیش از ۶۰۰ سازمان غیردولتی، از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری به مساله نژادپرستی و مصونیت نداشتن پلیس در برخورد با اعتراض‌ها در آمریکا شدند.

اعتراض‌های ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا درپی قتل فلوید شهروند سیاهپوست این کشور به دست یک پلیس سفیدپوست آمریکایی دو هفته پیش آغاز شد؛ افسر پلیس پس از بازداشت فلوید، زانویش را روی گردن او گذاشت و با وجود اینکه فلوید می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» زانویش را بر گردن او فشار داد.

فلوید براثر شدت فشار وارده در بیمارستانی در آمریکا جان سپرد و در پی مرگ وی، موجی از اعتراض‌های گسترده این کشور و سراسر جهان را فرا گرفت.  

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: